#13 Pedagogisch leiderschap en verantwoorden over welbevinden – Hartger Wassink

Als we het over welbevinden hebben in het onderwijs kijken we vaak naar wat leraren of schoolleiders kunnen doen om het in hun klas of school zo goed mogelijk op orde te hebben. In deze tutorial kijkt organisatiepsycholoog en adviseur Hartger Wassink hoe ook schoolbestuurders en toezichthouders hun rol kunnen pakken in het creëren van een fijne en veilige werkomgeving.

Wat is het belang van voorleven en verantwoorden in een onderwijsorganisatie en hoe ziet dit er idealiter uit? Hartger geeft een aantal praktische voorbeelden van good practices en legt uit hoe je via een goede balans en verbinding uiteindelijk bijdraagt aan het welbevinden van zowel leerlingen als alle professionals in je onderwijsorganisatie.

0:00
/
naam: "Muhammad, A. (2018). Transforming school culture. How to overcome staff division. Bloomington, IN: Solution Tree Press" naam: "Stevenson, L., en Honingh, M. (2022). Meten doet vergeten? De gevolgen van de coronacrisis voor het onderwijs. Nijmegen: Radboud Universiteit (Essay tbv Pandemie Symposium, Utrecht 24 maart 2022)" naam: "Wassink, H. (2021). Dialoog – William Isaacs. In M. Ruijters, Rika Schut en Robert-Jan Simons (Eds.), Canon van leren en ontwikkelen (pp. 153–162). Deventer: Kluwer" naam: "Wassink, H. en Stevens, L. (2018). Leiderschap in onderwijs: from value to action. In L. De Man and W. Steensels (Eds.), De directeur vandaag. Perspectieven in schoolleiderschap. Brussel: Politeia" naam: "Wassink, H., Wessum, L. van en Kessels, J. (2022). Bestuurder en schoolleider als partners in leren. In De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (pp. 73–78). Utrecht: AVS"
Gebundelde content